DİVRİĞİ ULU CAMİ VE ŞİFAHANESİ HAKKINDA
Dünya Miras Listesine Alınma Tarihi: 6.12.1985
Liste Sıra No: 358 Niteliği: Kültürel \Sivas
Liste Sıra No: 358 Niteliği: Kültürel \Sivas
Taşın Aşk İle İşlendiği Cami
UNESCO'nun Türkiye'de Dünya Mirası olarak kabul ettiği İlk mimari yapı olan Divriği Ulu Cami ve Şlfahanesl, 13. yy.da Mengüçlü Beyliğinden Ahmet Şah ve karısı Melike Turan tarafından yaptırılmıştır. Cami, şlfahane ve türbeden oluşan bu başyapıt 1985 yılında UNESCO Dünya Miras Listesine alınmıştır.
Mimarı Ahlatlı Hürrem Şah'ın elinde 1288'de şekil alan Divriği Ulu Cami, anıtsal karakterinin yanı sıra altıgen kubbesi ve benzersiz taş İşlemeleri Ne öne çıkmaktadır. Ulucami ve Şlfahanesl, dıştan yalın bir mimari görünüme sahiptir. Ancak Şlfahane Taç Kapısı, Cami Kuzey Taç Kapısı, Cami Batı Taç Kapısı ve Şah Mahfili Taç Kapılannın her biri birbirinden farklı eşsiz bezemeleri ile göz kamaştıran bir mimarlık ve mühendislik harikası niteliğindedir.
Yapının üç boyutlu detaylı geometrik sitilleri ve bezemelerinin başka hiç bir yerde olmadığı sanat tarihçileri ve mimarlar tarafından dile getirilmektedir.
Mimarı Ahlatlı Hürrem Şah'ın elinde 1288'de şekil alan Divriği Ulu Cami, anıtsal karakterinin yanı sıra altıgen kubbesi ve benzersiz taş İşlemeleri Ne öne çıkmaktadır. Ulucami ve Şlfahanesl, dıştan yalın bir mimari görünüme sahiptir. Ancak Şlfahane Taç Kapısı, Cami Kuzey Taç Kapısı, Cami Batı Taç Kapısı ve Şah Mahfili Taç Kapılannın her biri birbirinden farklı eşsiz bezemeleri ile göz kamaştıran bir mimarlık ve mühendislik harikası niteliğindedir.
Yapının üç boyutlu detaylı geometrik sitilleri ve bezemelerinin başka hiç bir yerde olmadığı sanat tarihçileri ve mimarlar tarafından dile getirilmektedir.
Kapılarda kullanılan Barok, Selçuklu üçgenleri ve Gotik olmak üzere farklı üslup ve bezemelerin en önemli özelliği her birinin birbirinden farklı olmasıdır. İşlenmiş olan tüm motifler asimetriktir ve her karede binlerce motif bulunmaktadır. Örneğin, Kuzey Haç Kapısında kullanılan hayat çelenginin en heyecan verici öğesi, büyük, üç boyutlu sadece sanatçının hayalinde var olan bir bitki dünyasını yansıtmasıdır.
Kapılarda olduğu gibi cami içindeki her sütun, sütun kaidesi ve sütun başlığı ve kubbe İçi tavan süslemeleri ayrı üslup ve bezeme örneklerini sergilemektedir.
Ulu caminin yanı başında bulunan Darüşşifa taş işlemeciliği ve bezeme üslupları İle bir başka başyapıttır ve Ulucami İle görkemli bir bütünlüğü paylaşır. İki katlı, avlulu, eyvanlı bir yapı olan Darüşşifa, hastaların su sesi Ne sağlıklarına kavuştuğu bir hastane olarak benzersiz özelliklere sahiptir.